یک دندانپزشک در یزد در پاسخ به اینکه جرم گیری دندان ها چه مدت یکبار انجام گردد گفت: جرمگیری بطور معمول سالی یکبار توصیه می شود . ولی با رعایت بهداشت دهان می توان آن را به تعویق انداخت .

دکتر رحیم داوری  اظهار کرد: از آنجا که تشکیل جرم و بیماری لثه روندی آهسته و بدون درد دارد ، بطور معمول بیمار در ابتدا متوجه عقب نشینی تدریجی لثه خود نمی گردد . بنابراین به همین دلیل است گاهی این فکر بوجود می آید که پس از جرمگیری از بلندی لثه کاسته شده و بین دندانها فاصله افتاده است . چون در اين حالت جرم نواحی تحليل لثه و فضاهاي بين دنداني را پر نموده و پس از جرمگیری و برداشتن جرمها در این نواحی فضاي خالي ايجاد می شود . پس این عوارض نه تنها در اثر جرمگیری پیش نیامده بلکه دقیقاً از پیامدهای عدم انجام جرمگیری بموقع است .

وی ادامه داد:جرمگیری با استفاده از دستگاه هاي مخصوصی که امواج مافوق صوت (اولتراسونيك) تولید می کند صورت می گیرد.در اثر برخورد این امواج با جرم قطعاتی از آن به دلیل ارتعاشات ایجاد شده توسط دستگاه سست گشته و جدا می گردد .

دکتر داوری تصریح کرد:خونریزی حین جرمگیری فرآیندی طبیعی است و دلالت بر وارد آمدن آسیب به لثه ندارد.

این دندانپزشک گفت: دلیل حساسیت موقتی دندانها پس از جرمگیری نسبت به گرما و سرما نیز عريان شدن سطح ريشه براثر برداشتن جرم است.وی خاطر نشان ساخت: نتیجه اینکه جرمگیری نه تنها لثه را پایین نمی برد و دندانها را لق نمی کند اصولاً صدمه ای به دندانها نمی زند و در حقیقت تضمینی است برای پایداری و استحکام بیشتر و سلامت آنها .

وی در پاسخ به اینکه جرم گیری دندان ها چه مدت یکبار انجام گردد گفت: جرمگیری بطور معمول سالی یکبار توصیه می شود . ولی با رعایت بهداشت دهان می توان آن را به تعویق انداخت .

رئیس دانشکده دندانپزشکی یزد در پایان متذکرشد: جاری شدن خون از لثه به هنگام مسواک زدن و همچنین مشاهده خون در دهان موقع برخواستن از خواب یا در طول روز و نیز بدبو شدن دهان ممکن است از نشانه های بیماریهای لثه باشد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا